Hitta motivationen till träning

Att komma i gång med träning handlar om motivation, och vanor också för den delen. Det finns olika saker som motiverar oss såklart, men här gås några viktiga morötter igenom som kan hjälpa dig att lyckas med att få igång med din nya vana. Bland annat så är belöning bra, likaså tydliga mål och variation.

Är du en av dem som har svårt att få till träningen, även om du vill och din kropp skriver efter det? När det kommer till träning så handlar det främst om att börja. Den träning som blir av är bra träning. Det är bra att kickstarta genom at ta hjälp av en PT, som kanske utbildad sig via superbra PT utbildningen https://www.intensivept.se/. På så vis får du inspiration och förhoppningsvis en spark i baken som för dig framåt.

Förlorade pengar kan locka till träning

Enligt en studie som Expressen skriver om i en artikel, kan faktiskt tanken på förlorade pengar motivera till träning. Låter det konstigt? Det är det också, kanske. Det är en studie som gjort på University of Pennsylvania som menar på att pengar kan vara ett knep till att nå motivation. Forskarna bad i studien en grupp överviktiga män att gå 7000 steg per dag. Dessa män delades in i två grupper, där ena gruppen belönades med 12 kronor per dag om man lyckades med uppgiften, och den andra gruppen förlorade i sin tur samma summa om de inte lyckades med sin personliga uppgift. Resultatet visade på att de som riskerade att förlora pengar var överlägset mest framgångsrika i sitt tränande. Kanske kan detta tankesätt motivera dig?

Tips för ökad motivation

Det finns massor av tips att ge till den som har trytande motivation när det kommer till träning, något som är vanligare än man kan tro. Gör såhär, tipsar Ekuriren i en artikel:

  • Fundera över varför du tränar.
  • Sätt upp rimliga mål.
  • Inspireras av andra som tränar.
  • Lyssna på musik som ger dig energi.
  • Bästa känslan kommer efter träningen, kom ihåg det.
  • Acceptera att alla dagar kanske inte är bästa träningsdagarna.

I Café tipsas även om dessa saker för att höja träningsmotivationen:

  • Tänk på att du får energi av träning.
  • Belöna dig när du varit duktig.
  • Testa nya träningsformer.