Hårdtränande vegetarian?

En vanlig fördom är att en omställning till vegetarisk kost skulle medföra en okontrollerbar viktnedgång för den som tränar mycket. Men så behöver det inte vara. Du kan biffa upp och samtidigt vara vegetarian. Det handlar bara om att läsa på, rådfråga och lära sig var man hittar de vegetabiliska proteinkällorna.

Grönsaker är återfuktande, och baljväxter är en stabil proteinkälla. Det finns många fördelar med att välja vegetariskt framför kött många gånger. Men att konsekvent välja vegetarisk eller till och med vegansk kost kräver att du planerar om dina vanor. Beroende på vilken träning du utför kan det vara bra att rådgöra med en dietist för att få ut maximal effekt av din träning. Det kan vara bra att komplettera med vegetariskt protein, vitaminer och mineraler.

Det viktiga är att vara vid god hälsa

Om man hårdtränar och vill bygga muskler brukar en rekommendation vara att man får i sig animaliskt protein, vilket en vegetarian säger nej till. Men om du har bestämt dig för att uteslutande äta vegetariskt finns det en del tips att då efter. För det första kan det vara bra att se sig om efter bra sojaprodukter, de innehåller stora mängder protein. Hårdtränar du utan detta kommer din träning inte ge någon bra effekt och du kommer inte må bra.

Se också till att äta nötter och frön som snacks, de inenhåller bra fettsyror och innehåller proteiner. Multivitaminer gör att du kan hålla koll på att du får i dig de vitaminer som krävs, exempelvis  b12. Håller du en bra träning och tänker på ditt kostintag så kan du absolut hårdträna som vegetarian.