Hälsosam på en budget

Det är många som drömmer om att leva hälsosammare. Men har de råd? Fetma är idag nära förknippat med fattigdom. Men vi tycker att alla har rätt till ett hälsosamt liv – oavsett inkomst.

Internet gör det enklare att hitta livsmedel som är bra för oss. Och hälsoprodukter utgör en betydande del av vår onlinehandel. Ofta är produkterna dyra och exklusiva. Men i vissa fall kan man få testa hälsoprodukter gratis. Sådana erbjudanden kan du till exempel hitta hos: https://greatoffers.se/.

Om du inte har råd med hälsoprodukter

Här är några tips för dig som vill leva och äta hälsosammare, utan att spendera mer pengar:

  • Sluta vara en surpuppa. Nu menar jag inte humöret – i väst äter vi för mycket sur mat. Något som kan få ödesdigra hälsokonsekvenser. Därför är det bra att försöka få i sig en uppvägande mängd basisk kost. Du har kanske hur ordspråket ”sur som en citron”? I det här fallet är det väldigt missvisande – citronen är, i motsats till vad många kanske tror, väldigt basisk. Drick ett par glas citronvatten om dagen. Att dricka vatten regelbundet är dessutom, i sig självt, viktigt för hälsan.
  • Ät mer grönt. Att äta mer grönsaker är inte bara bra för hälsan och miljön, det kan också vara bra för plånboken. Dryga ut grytor och köttfärssåsen med rivna morötter och vitkål. Eller ta det ytterligare ett steg längre och ha ett par dagar i veckan som är helt vegetariska.
  • Planera dina måltider. Det är ingen bra idé att handla hungrig. Då är vi mer mottagliga för affärernas försök att inspirera oss till impulsköp. Och kroppen skriker ut efter energirik mat – fett och socker. Försök istället att sätta dig varje söndag och planera veckans matsedel. Det gör det enklare att få en överblickbar bild hur mycket pengar som du lägger på mat, och hur dina kostvanor ser ut.
  • Ät dig (lagom) mätt. Det är inte hälsosamt att svälta sig, eller att ägna sig åt överdrivna dieter. Ät ordentligt, men inte tills du blir äckelmätt. Titta inte så mycket på hur mycket som är kvar på tallriken, utan lyssna på din kropp istället. Är du inte hungrig längre? Sluta ät! Det är bra att sikta på att vara ungefär 80% mätt efter en måltid.